Hanne Cecile Widnes, IOGT i Norge
24. desember 2021
Desember er måneden som inviterer til gode samvær og gode opplevelser. Med stort alvor spør vi: Hva er egentlig god julestemning og hvordan skaper vi dét? Kort sagt; hva er viktig, og hva er mindre viktig?
Barn skal kunne glede seg til jul. De skal kunne føle trygghet og oppleve at de får voksnes naturlige oppmerksomhet. For Juba, Juvente og IOGT i Norge som gjennomfører Hvit jul-kampanjen er dette overordnet viktig.
Heldigvis mener et stort flertall at en skal være restriktiv eller avstå fra alkohol i samvær med barn. Ikke mange synes det er selvsagt at en kan drikke i nærvær av barn. Likevel tegner det seg et bilde som ikke er positivt. I desember setter Vinmonopolet salgsrekorder. Det blir ikke mer trygghet, bedre stemning og mer julehøytid i takt med økende forbruk. Julemåneden har en vrangside som både politi, helsevesen – og barn – vet mye om. Noe helt vesentlig ser ut til å gå tapt i jakten på juleopplevelsene...
Det er verken en nyhet eller en skarp observasjon at julehøytiden er blitt en kommersiell arena. Så skal en vel heller ikke overraskes av at alkoholbransjen har kastet seg på og vil lære oss at «All I want for Christmas ...» – ja, «alle julens behov» kan en få dekket gjennom noen utsøkte viner. Ja, en kan til og med gå på førjuls-vinkurs for å lære. Og vi tror ikke dette er veien til en tryggere jul for barna. I ytringsfrihetens navn renner nett og avismedier over med terningkast og superlativer som skal lede oss til fest og kos. Tilsynelatende helt uten vilje til å ha to tanker i hodet.
I år som i fjor er samfunnet hjemsøkt av en pågående pandemi. Det bør mane til ekstra forsiktighet og omtanke også i omgang med drikkevarer. Uavhengig av hva vi mener om pandemien, har Hvit jul-kampanjen en oppfordring til voksne om å avtale med seg selv at de avstår fra alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. Voksne er rollemodeller for sine barn. Det gir et stort ansvar og store muligheter. Sammen er vi hverandres sosiale miljø, hverandres samfunnsmiljø. Sammen kan vi skape en tryggere HVIT JUL.
Innlegget stod bl.a. på trykk i Bergens Tidene 21. desember og i Avisa Nordland 24. desember
Dataene brukes i statistikk og til å sende deg påminnelse om å skrive under igjen når vi starter kampanjen neste år og gi informasjon om muligheten for å engasjere deg mer. Informasjonen slettes automatisk etter 2 år.
Vi gir ikke adressen din videre. Send en e-post til post@hvitjul.no om du ønsker at vi skal slette opplysningene dine.
Vi er klar over at foreldrene til de mest utsatte barna gjerne ikke er de som vil skrive under i denne kampanjen. Men vi vet at oppfatningen om grensene for hva som er normal alkoholbruk har påvirkning også på holdningene til de som drikker mest. Kampanjen vil derfor også kunne gjøre julen bedre for de barna som trenger det mest. Ditt valg betyr noe for andre - sammen forandrer vi alkoholkulturen.
For å oppnå enda større effekt anbefaler vi at du forteller andre at du har skrevet under og at du støtter kampanjen. Del gjerne ditt sandpunkt på Facebook.
Jula i år byr på ekstra utfordringer fordi pandemien bidrar til mer insolasjon og stengte dører. Men IOGT tilbyr samvær der vi ser muligheter for å få det til.
IOGT Region Sør-Norge deltar på Arendalsuka med, stand, quiz, foredrag og sosialt samvær. Ta med deg venner og kjente og kom innom standen, eller bli med på arrangementene på IOGT-huset.
Underskriften gjelder ikke bare egne barn. Dersom du er sammen med barnebarn, nevøer og nieser eller venner disse dagene innebærer signaturen at du ikke drikker alkohol når du er sammen med dem. Dersom du regner med å ikke være sammen med noen barn disse dagene, kan du likevel skrive under på kampanjen og vise at du støtter tanken og at du ville avstått fra alkohol dersom det hadde vært barn tilstede.
Lag din egen innsamling til Hvit jul på Facebook. Får du inn mer enn 2000 kr kan du velge deg en premie fra Hvit jul-butikken.
#alkoholfrijul
#hvitjulno