Hanne Cecile Widnes, IOGT i Norge
24. desember 2021
Desember er måneden som inviterer til gode samvær og gode opplevelser. Med stort alvor spør vi: Hva er egentlig god julestemning og hvordan skaper vi dét? Kort sagt; hva er viktig, og hva er mindre viktig?
Barn skal kunne glede seg til jul. De skal kunne føle trygghet og oppleve at de får voksnes naturlige oppmerksomhet. For Juba, Juvente og IOGT i Norge som gjennomfører Hvit jul-kampanjen er dette overordnet viktig.
Heldigvis mener et stort flertall at en skal være restriktiv eller avstå fra alkohol i samvær med barn. Ikke mange synes det er selvsagt at en kan drikke i nærvær av barn. Likevel tegner det seg et bilde som ikke er positivt. I desember setter Vinmonopolet salgsrekorder. Det blir ikke mer trygghet, bedre stemning og mer julehøytid i takt med økende forbruk. Julemåneden har en vrangside som både politi, helsevesen – og barn – vet mye om. Noe helt vesentlig ser ut til å gå tapt i jakten på juleopplevelsene...
Det er verken en nyhet eller en skarp observasjon at julehøytiden er blitt en kommersiell arena. Så skal en vel heller ikke overraskes av at alkoholbransjen har kastet seg på og vil lære oss at «All I want for Christmas ...» – ja, «alle julens behov» kan en få dekket gjennom noen utsøkte viner. Ja, en kan til og med gå på førjuls-vinkurs for å lære. Og vi tror ikke dette er veien til en tryggere jul for barna. I ytringsfrihetens navn renner nett og avismedier over med terningkast og superlativer som skal lede oss til fest og kos. Tilsynelatende helt uten vilje til å ha to tanker i hodet.
I år som i fjor er samfunnet hjemsøkt av en pågående pandemi. Det bør mane til ekstra forsiktighet og omtanke også i omgang med drikkevarer. Uavhengig av hva vi mener om pandemien, har Hvit jul-kampanjen en oppfordring til voksne om å avtale med seg selv at de avstår fra alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. Voksne er rollemodeller for sine barn. Det gir et stort ansvar og store muligheter. Sammen er vi hverandres sosiale miljø, hverandres samfunnsmiljø. Sammen kan vi skape en tryggere HVIT JUL.
Innlegget stod bl.a. på trykk i Bergens Tidene 21. desember og i Avisa Nordland 24. desember
For mange born er det største juleønsket kvit jul. Det er ikkje for å kunne bruke ski og kjelke, men å vere saman med edruelege foreldre. Kvite dagar er eit omgrep som er mykje brukt om alkoholfrie dagar.
90.000 norske born har minst ein forelder som misbrukar alkohol, og ein reknar med at det er dobbelt så mange som har foreldre med risikofylt alkoholforbruk, skriver IOGT Region Midt-Norge.
“I’m dreaming of a white Christmas, just like the ones I used to know. May your days be merry and bright and may all your Christmases be white”, song Bing Crosby i 1942 og sidan den gongen er det mange som har sunge Irving Berlins klassikar når det nærmar seg jul.
Fredag 20. august møttes politikere til ruspolitisk debatt i forkant av IOGT sitt 97. landsmøte. Det var oppløftende at partiene vektla behovet for bedre rammer for forebygging.
JA! Mange føler at de ikke har behov for å signere på noe slikt fordi det er helt selvsagt for dem at de ikke skal drikke. For det er heldigvis mange som aldri drikker sammen med barn og mange som ikke drikker i det hele tatt. Ved å signere kampanjen er du med på å synliggjøre at dette er en helt normal ting å gjøre! Julaften er en dag da de fleste er innendørs med sin egen familie, og de fleste regner med at det skjer omtrent det samme hos andre som hos en selv. De som er vant til å ta et par øl og akevitt til julematen tror kanskje at dette er noe alle gjør. Ved å dele kampanjen på Facebook eller snakke med andre om at du har signert er du med å gi andre et innblikk i din julaften og vise at en julaften uten alkohol er helt normalt, og kan være hyggelig for både barn og voksne.
i Nynorskordboka kan vi lese at ein influensar er ein påverkar. Altså ein person som vil påverke nokon til noko. I daglegtale kan ein påverkar også verte omtalt som ein lobbyist.
#alkoholfrijul
#hvitjulno